Äntligen träning!

Idag börjar jag följa mitt eget träningsschema efter förlossningen. 6 veckor med aktivering av de inre magmusklerna och bäckenbotten.

Träning innan efterkontrollen 

Det finns en myt om att man inte ska träna innan efterkontrollen. Det stämmer såklart inte. 

6-8 veckor efter förlossningen går du tillbaka till din barnmorska för en efterkontroll. Hon frågar hur du mår både psykiskt och fysiskt, ni pratar igenom förlossningen och sedan frågar hon om du vill ha en gynundersökning. Där kontrolleras hur eventuella stygn läkt och så kollar hen ditt knip. 

Men hen kommer inte med ett träningsupplägg och lär dig hur du ska andas med magen. En del har fått sin magmuskeldelning kontrollerad av barnmorskan, men det är inget hen måste göra eller ens kunna. Det är därmed ingenting som sker på efterkontrollen som gör dig redo för träning. Jag skulle hellre föreslå att vi säger åt varandra attskynda långsamt och börja i rätt ände. 

Träningen direkt efter förlossning 

Det första du ska göra är att koppla ihop din inre magmuskulatur med din andning, lära dig knipa och slappna av och på så vis ta kontroll över dina rörelser. Det handlar alltså inte om att du ska lasta på en skivstång och göra några benböj utan det är lugna, ganska stillsamma övningar som det handlar om. Det kan man med fördel börja med när man vill efter förlossningen. Dessa kan man dock inte hoppa över för att man väntar till efter efterkontrollen. Kroppen är inte magiskt läkt då. 

Sammanfattningsvis: kör igång med träning anpassad till dig och din kropp så fort du känner dig redo. Om det tar en vecka eller två månader är inte vad det handlar om. Det jag vill är att du utgår från dig själv och hur du känner, snarare än en tidsgräns någon satt. Jag behövde två veckor för att det skulle kännas roligt att följa ett schema, för om det är något som kändes viktigt är det att inte lägga in ett ytterligare stressmoment i det här nya tvåbarnslivet. Så även om min kropp var redo och kanske till och med hade mått bra av att köra igång dag 3 så valde jag att 100% placera mig i bubblan tills jag kände mig redo. Det hade varit helt okej om det tog längre tid, men det här var den tid det tog för mig. 

Träningsschemat jag följer nu kommer finnas att köpa om några veckor, håll utkik!
Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras