Det här med promenader

Jag hade en förhållandevis väldigt enkel graviditet och förlossning den här gången. Jag har ju haft foglossning ”på riktigt” så jag har svårt att klaga på den lilla jag hade nu. Däremot hade jag ju väldigt mycket sammandragningar som begränsade min träning väldigt mycket. Det har ju såklart gjort att jag tappat otroligt mycket muskler.

Klart jag kan gå ut och gå

Promenader är ju den träning som man rekommenderar tätt inpå en förlossning. Men man pratar inte så mycket om att man faktiskt måste se till att man kan gå igen.
Under graviditeten så förändras hållningen mycket. Sätesmuskulaturen kopplas nästan ur. Magmusklerna flyttar på sig. När du promenerar är både sätet och magen virala delar. Speciellt om du dessutom skjuter en barnvagn.
Har du haft foglossning har din steglängd säkert förkortats. Allt detta kanske poff ordnade sig själv efter förlossningen, men så är ofta inte fallet.

Men hur ska man göra då?

Så det är i alla fall vad jag roar mig med nu. Jag övar på att promenera.
Börja försiktigt
Ta inte en tvåtimmars promenad först. Börja med en kort och känn hur kroppen reagerar?
Var lyhörd
Tar du väldigt korta steg nu? Gör det ont att ta längre?
Aktiverar du magen eller låter du ryggen jobba onödigt mycket?
Är det rumpan som skjuter på steget? Kan du aktivt involvera sättet mer? Det brukar vara enklare i uppförsbacke.
Öka belastningen succesivt
Om du har möjlighet, ta med någon på första promenaden. Låt dem skjuta vagnen. När du sen ska gå med barnvagn – ta en sekund extra och ställ in den bra så du får en naturlig höjd på dina armar och så du kan gå nära vagnen med rak kropp. Under promenaden måste du sedan aktivt jobba på din hållning. Den kommer säkert förändras under hela tiden nämligen.
Vår första promenad. Bebis hos mig i sjalen, storasyster som är tyngre dras av sin pappa. 
Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras